Najčastejšie zistenia z auditov systému manažérstva kvality podľa STN EN ISO 9001: 2016
V tomto článku vám budeme prinášať pravidelné informácie o najnovších zisteniach, ktoré sme identifikovali na auditoch systémov manažérstva kvality podľa ISO 9001. Nájdete tu množstvo nezhôd, ktoré sa najčastejšie opakujú, ako aj slabé stránky a príležitosti na zlepšenie. Tešiť sa môžete aj na opatrenia, ktoré organizácie najčastejšie prijímajú, aby nezhody odstránili.
Všetky informácie v tomto blogu sú vo všeobecnej rovine a nevzťahujú sa na žiadnu konkrétnu organizáciu alebo certifikovaného klienta. Veríme, že vám pomôžu pri zlepšovaní vašich manažérskych systémov a posunú vašu organizáciu vpred.
A keďže máme radšej skratky, ako sa učiť na vlastných chybách, prajeme vám podnetné a inšpiratívne čítanie.
Kapitola 4. Súvislosti organizácie
Zistenia:
- predmet systému manažérstva kvality uvedený v dokumentácii nepopisuje presne skutočný stav
- neaplikovanie niektorých požiadaviek normy nie je dostatočne odôvodnené
Opatrenia:
- aktualizovať a spresniť predmet systému manažérstva kvality v dokumente
- neaplikovanie požiadaviek zdôvodniť resp. aplikovať relevantné požiadavky
Kapitola 5. Vodcovstvo
Zistenia:
- chýba dôkaz o oboznámení pracovníkov s politikou kvality
- niektorí pracovníci (najmä robotníckych profesií) nie sú informovaní o politike kvality
- organizačná schéma uvedená v organizačnom poriadku nie je výstižná (nejednotné pomenovanie organizačných buniek - podľa osôb aj podľa činností, chýbajúce útvary, nevhodné uvádzanie konkrétnych mien v štruktúre, nesprávne uvádzanie horizontálnych a vertikálnych vzťahov)
- v popisoch pracovných činností nie sú uvedené osoby resp. funkcie zodpovedné za vykonanie jednotlivých činností
- osoby zodpovedné za zabezpečenie zhody systému manažérstva kvality nemajú pridelenú dostatočnú právomoc
Opatrenia:
- politiku kvality zverejniť na webstránke spoločnosti a v priestoroch pre zamestnancov
- do procesu prijímania nových pracovníkov zahrnúť oboznámenie s politikou kvality a informovať aj ostatných pracovníkov o povinnostiach vyplývajúcich z politiky kvality
- prepracovať a doplniť organizačnú schému
- všeobecné popisy pracovných činnosti konkretizovať na jednotlivé funkcie
- prideliť potrebné právomoci na zabezpečenie zhody systému manažérstva kvality menovaním, resp. poveriť osoby so zodpovedajúcou právomocou
Kapitola 6. Plánovanie
Zistenia:
- opatrenia na zvládanie rizík a príležitostí nie sú plánované
- plánované opatrenia sú zamerané iba na zvládanie rizík a nie aj na zvládanie príležitostí
- ciele kvality nie sú merateľné a časovo ohraničené, bez príslušných kompetencií
Opatrenia:
- pravidelne aktualizovať zoznam rizík a príležitostí
- na určenie rizík a príležitostí využiť niektoré analytické nástroje napr. SWOT analýzu
- plánované opatrenia na zvládanie rizík a príležitostí zahrnúť aj do cieľov kvality
- pri stanovení cieľov kvality na nasledujúce obdobie sa zamerať na ich merateľnosť a určenie zodpovednosti za ich plnenie
Kapitola 7. Podpora
Zistenia:
- používajú sa nekalibrované prístroje
- na prístrojoch nie je uvedený kalibračný stav
- zoznamy meradiel nie sú aktualizované
- nie je stanovený, prípadne dodržiavaný spôsob manipulácie, ochrany a uskladnenia meracích a monitorovacích prístrojov
- pracovníci nespĺňajú kritériá pre príslušné pracovné zaradenie, ktoré sú stanovené v kvalifikačnom katalógu, resp. kvalifikačné kritéria sú postavené podľa osoby, ktorá príslušnú funkciu vykonáva
- pracovníci neabsolvujú školenia v zmysle plánu
- neexistujú záznamy o účasti pracovníkov na školeniach
- nie je stanovený postup pre riadenie zdokumentovaných informácií v elektronickej forme a nie je zabezpečená dostatočná ochrana
- používajú sa zdokumentované informácie neschválené zodpovedným pracovníkom organizácie
- zoznam zdokumentovaných informácií je nesprávne vedený (nekompletný, neaktuálny, neodzrkadľuje stav zmien)
- na pracoviskách sa nachádzajú neaktuálne postupy prác a zmeny v zdokumentovaných informáciách nie sú vykonávané stanoveným postupom (napr. nie je vyznačený stav revízie, chýba podpis zodpovednej osoby, nevykonáva sa distribúcia zmien)
- neplatné postupy činností a iné neplatné zdokumentované informácie nie sú zodpovedajúco označené
- k zdokumentovaným informáciám nemajú prístup dotknutí pracovníci
- formuláre nie sú považované za riadené zdokumentované informácie
- zdokumentované informácie nie sú uchovávané požadovanú dobu
Opatrenia:
- meracie prístroje označiť dátumom platnosti kalibrácie
- priebežne aktualizovať zoznam meradiel
- prehodnotiť stanovené kvalifikačné kritéria a zabezpečiť doškolenie pracovníkov
- diplomy, osvedčenia a certifikáty zo školení založiť do kariet pracovníkov
- zabezpečiť elektronické dokumenty podľa príslušných práv ich používateľov
- aktualizovať zoznamy platných dokumentov
- neplatné predpisy na pracoviskách stiahnuť z obehu a zamedziť prístup k neplatným dokumentom v elektronickej forme
- zabezpečiť primeraný prístup k zdokumentovaným informáciám a ich vhodnú archiváciu
Kapitola 8. Prevádzka
Zistenia:
- chýbajú zdokumentované informácie o preskúmaní požiadaviek zákazníka a o potvrdení ich prijatia
- zmeny zmluvy nie sú vykonané v zmysle stanoveného postupu
- nie je stanovený plán vývoja, prípadne vypracovaný plán nie je dodržiavaný
- nie sú jednoznačne stanovené požiadavky na funkciu a výkonnosť vyvíjaného produktu
- nie sú určené zodpovednosti pre všetky činnosti vývoja
- nie sú stanovené organizačné väzby a spôsob komunikácie medzi skupinami vývoja
- nedodržiava sa postup pri zmenách vývoja
- chýbajú zdokumentované informácie o pravidelnom prehodnotení subdodávateľov
- výber dodávateľa sa nevykonáva podľa stavovaných kritérií
- nedôsledne vyplnené objednávky pre dodávateľov (chýba dodacia lehota, platobné podmienky)
- pri overení výrobkov u subdodávateľa chýba v objednávke, resp. v zmluve špecifikácia spôsobu overenia a uvoľňovania výrobku
- chýba dôkaz o vstupnej kontrole nakúpeného materiálu
- práce sa nevykonávajú v zmysle platný noriem a predpisov
- nedodržiavajú sa stanovené postupy výroby
- zdokumentované informácie o výrobných procesoch, zariadeniach a pracovníkoch sú neúplné alebo nie sú vyhotovené
- vstupujúce materiály, výrobky, polotovary a hotové výrobky nie sú identifikované v zmysle stanovených postupov
- pri zaradení suroviny do výroby sa stráca jej spätná sledovateľnosť
- chýbajú záznamy o overení, strate a poškodení výrobkov dodávaných zákazníkom
- nie sú dodržiavané stanovené požiadavky na manipuláciu
- výrobky (materiál, suroviny) nie sú uskladnené podľa stanovených podmienok
- nedodržiava sa postup pri príjme a výdaji zo skladu (chýbajú záznamy)
- v sklade sa nachádzajú výrobky po záručnej lehote
- pri stavebných činnostiach nie je vyplnený kontrolný a skúšobný plán stavby
- výrobok bol uvoľnený napriek tomu, že nie sú známe výsledky kontrol
- nie je vypracovaný potrebný postup na vykonávanie kontrol vo výrobe a nevedú sa záznamy (vstupná, medzioperačná, výstupná)
- "Záznam o kontrole" neposkytuje úplný dôkaz zhody
- nie je stanovený rozsah plánu kontrol a skúšok vrátane požadovaných dôkazov zhody
- organizácia nevydáva vyhlásenie o parametroch na svoje výrobky (ak je to potrebné) ako to stanovujú súvisiace zákony
- nedodržuje sa stanovený postup na vybavenie reklamácií (pracovníci nie sú oboznámení s postupom), postup nezahŕňa zákonom stanovenú lehotu na vybavenie reklamácie
- nedá sa zistiť, či výrobok prešiel kontrolou, prípadne či pri kontrole vyhovel
- nezhodný výrobok nie je jasne označený, prípadne umiestnený na určenom mieste
- pracovníci neovládajú postup pri vzniku nezhody
- chýba záznam o nezhode, resp. zdokumentované informácie nie sú uchovávané
- prerobené výrobky nie sú podrobené opätovnej kontrole (chýbajú záznamy)
- organizácia nevedie záznamy o charaktere nezhôd vzniknutých v rámci výrobného procesu
Opatrenia:
- dôsledne dodržiavať postup preskúmania požiadaviek zákazníka a vždy potvrdiť ich prijatie stanoveným spôsobom
- návrh a vývoj vykonať podľa stanoveného plánu a dbať na dodržiavanie stanoveného postupu
- zabezpečiť pravidelné prehodnotenie dodávateľov zodpovednou osobou
- dbať na podpisovanie dodacích listov a preberacích protokolov, ako dôkaz o vykonaní vstupnej kontroly nakúpeného materiálu podľa stanoveného postupu
- sprístupniť postupy výroby zodpovedným pracovníkom a dbať na ich dodržiavaní
- dôsledne označiť miesta vo výrobe a skladoch
- zabezpečiť vhodnú identifikáciu materiálu vo výrobe
- stanovené vlastnosti prostredia v skladoch a výrobe monitorovať a viesť o nich potrebné záznamy
- dbať na vykonanie kontrol vo výrobe v stanovenom rozsahu a viesť súvisiace záznamy
- určiť zodpovedných pracovníkov za dodržiavanie postupu na vybavenie reklamácií
- nezhodné výrobky označiť stanoveným spôsobom a vždy vypracovať predpísaný záznam
Kapitola 9. Hodnotenie výkonnosti
Zistenia:
- spokojnosť zákazníka sa určuje len na základe počtu reklamácií
- neexistujú dôkazy o zisťovaní spokojnosti zákazníka
- nevykonávajú sa plánované analýzy výsledkov monitorovania a merania
- informácie zozbierané v procese zisťovania spokojnosti zákazníkov sa nevyhodnocujú
- nie je pravidelne hodnotená výkonnosť a efektívnosť systému manažérstva kvality
- interné audity vykonávajú pracovníci priamo zodpovední za preverované činnosti
- interné audity sa nevykonávajú podľa programu auditov
- zhody s kritériami interného auditu nie sú podložené dôkazmi
- z interných auditov sa nevypracováva správa a po zistení nezhôd sa neprijímajú nápravné opatrenia
- program interných auditov nezahŕňa všetky útvary a nie je vhodne stanovený (nie sú auditované všetky požiadavky)
- chýba dôkaz o preskúmaní manažmentom
Opatrenia:
- aktívne zisťovať spokojnosť zákazníka stanovenými metódami a informácie priebežne vyhodnocovať resp. prijímať potrebné opatrenia
- hodnotenie výkonnosti a efektívnosti systému vykonávať pravidelne v rámci preskúmania manažmentom
- zabezpečiť preškolenie interných audítorov a pracovníkov zodpovedných za interný audit podľa normy ISO 19011
- preskúmanie manažmentom vykonať v stanovenom termíne a podľa stanoveného postupu
Kapitola 10. Zlepšovanie
Zistenia:
- nápravné opatrenia sú nesprávne navrhnuté (odstránenie nezhody sa mylne považuje za nápravné opatrenie, má to slúžiť na odstránenie príčiny)
- nesprávne určené príčiny nezhody
- nápravné opatrenie nie je zaregistrované a vyhodnotené z hľadiska účinnosti
- nie je vykonané overenie účinnosti nápravného opatrenia
- na základe výsledkov analýz a hodnotení nie sú prijímané opatrenia na zabezpečenie trvalého zlepšovania
Opatrenia:
- zoznam nápravných opatrení pravidelne dopĺňať a sledovať ich účinnosť
- činnosti, ktoré vyplynuli z jednotlivých hodnotení a analýz, taktiež zapracovať do nápravných opatrení a dôsledne dodržiavať postup na ich plnenie a vyhodnotenie
Aké zistenia z auditov máte vy? A ktoré opatrenia ste už prijali? Budeme radi, ak nám napíšete svoje skúsenosti a názory do komentára.