Postup certifikácie
Rohodli ste sa, že idete do toho. Že chcete zíslať certifikát. Obdržali ste od nás cenovú ponuku. A výborne! Cena Vám vyhovuje. Čo Vás teda čaká ďalej?
1. krok: Žiadosť o certifikáciu
- Vyplňte Žiadosť o certifikáciu. Žiadosť je dostupná on-line na našej web stránke, prípadne Vám ju pošleme e-mailom alebo poštou.
- Vašu žiadosť preskúmame a posúdime kompletnosť údajov. V prípade chýbajúcich Vás požiadame o ich doplnenie.
- Podľa údajov uvedených v žiadosti o certifikáciu vypracujeme zmluvu o certifikácii a zaevidujeme Vás ako klienta SKCS.
- Podpíšeme spolu zmluvu o certifikácii. Návrh zmluvy obdržíte e-mailom resp. poštou a ak nebudete mať výhrady, štatutárny zástupca Vašej organizácie podpíše dva výtlačky. Jeden výtlačok je pre Vás, jeden ostáva u nás.
2. krok: Plánovanie auditov
- Vymenujeme audítorský tím. Z radov našich pracovníkov, audítorov a technických expertov vyberieme vhodné zloženie audítorského tímu na vykonanie auditu u Vás. Následne Vám posielame mená členov na odsúhlasenie. V prípade, že budete mať voči ktorémukoľvek členovi audítorskému tímu výhrady, stačí nám to písomne oznámiť. Ak to bude možné, radi pre Vás vymenujeme nový audítorský tím.
- Členovia audítorského tímu podpisujú prehlásenie o dôvernosti. Takže informácie, ktoré u Vás získajú, ostanú chránené.
- Na základe poskytnutých údajov o Vašej organizácii naplánujeme potrebnú dĺžku auditov. Spolu si dohodneme termíny, ktoré budú pre Vás vhodné na vykonanie auditu. Spracujeme plán auditu a harmonogram. Tento obsahuje dohodnuté dátumy auditu, časy a navštívené útvary vrátane preverovaných požiadaviek na manažérsky systém a rozdelenie audítorov, aby ste vedeli informovať svojich kolegov a ostatných pracovníkov.
3. krok: Prvotná certifikácia
- Prvá etapa certifikačného auditu. Na základe údajov o Vašej organizácii posúdime potrebu vykonania auditu na mieste, čiže vo Vašich priestoroch. Dohodne termín a miesta auditu. Vypracujeme plán pre prvú etapu a vykonáme audit na mieste. Tento audit má za účel oboznámiť sa s podmienkami vo Vašej organizácii.
- V rámci prvej etapy Vám zašleme dotazník pre samoposúdenie manažérskeho systému, alebo ho môžete vyplniť priamo na našej webstránke. A vyžiadame od Vás dokumentáciu k systému manažérstva. V prípade auditu na mieste môžeme vykonať túto časť u Vás v rámci auditu.
- Výsledky prvej etapy certifikačného auditu spracujeme do správy, ktorú Vám predložíme a vysvetlíme ďalšie kroky z nej vyplývajúce. V prípade zistenia vážnejších nedostatkov dohodne lehotu na ich odstránenie a spôsob preverenia dôkazov.
- Druhá etapa certifikačného auditu. Na základe výsledkov prvej etapy spracujeme plán druhej etapy certifikačného auditu. Druhú etapu vykonávame vždy na mieste – vo Vašej organizácii.
4. krok: Vykonanie auditu
- Podľa plánu auditu pripravíme podklady a zorganizujeme tím audítorov. Našim audítorom poskytujeme v dostatočnom predstihu potrebné informácie pre bezproblémový priebeh auditu.
- Audit začíname otváracím stretnutím za účasti audítorského tímu a zástupcov Vašej organizácie. Postupujeme podľa bodov uvedených v pláne auditu.
- Audit organizujeme tak, aby bol podľa možnosti dodržaný časový harmonogram.
- Počas auditu tím audítorov získava a overuje informácie potrebné pre potvrdenie plnenia konkrétnych požiadaviek normy.
- Všetky zistenia (pozitívne, negatívne a dôležité informácie) zaznamenávame do kontrolného listu.
- Predpísaná klasifikácia zistení: VN - významná nezhoda (neplnenie jednej alebo viacerých požiadaviek normy), N - drobná nezhoda (pochybnosť, že systém dosiahne zamýšľané výstupy), P - príležitosť na zlepšenie.
- Po ukončení časti auditovania Vás požiadame o vhodný priestor, kde bude možné v súkromí spracovať zistenia auditu. V spolupráci s členmi audítorského tímu spracujeme zápis.
- Po spracovaní zápisu, prezentujeme zistenia a závery auditu na záverečnom stretnutí za účasti manažmentu Vašej organizácie.
- V prípade, že z výsledkov auditu vyplynú nezhody (VN, N), požadujeme analýzu príčiny a opis konkrétnej nápravy. Následne stanovíme spôsob preverenia plnenia nápravných opatrení.
- Z výsledkov zapísaných v zápise z auditu vypracujeme správu a menujeme zodpovedného nezávislého pracovníka resp. skupinu, ktorá rozhodne o udelení alebo odmietnutí certifikácie.
- Následne Vás informujeme o výsledku a zasielame dokumenty z auditu.
Poznámka: Prenos certifikácie
Ak bol klient certifikovaný akreditovaným certifikačným orgánom a má platný certifikát, môže sa rozhodnúť, o prenos certifikácie. SKCS vyžiada správy z auditov k poslednému certifikačnému cyklu ako aj ostatné certifikačné dokumenty na posúdenie pred vykonaním certifikačného auditu. Na základe výsledkov za rozhoduje o ďalšom postupe. Ak sú informácie dostatočné SKCS rozhodne o vydaní certifikátu. Certifikačný cyklus ako aj dátum platnosti certifikátu ostáva podľa pôvodne vydaného certifikátu. Ak sú informácie nedostatočné resp. nedôveryhodné, audit sa vykoná v celom rozsahu ako nový.
5. krok: Vystavenie certifikátu
- Na základe rozhodnutia o certifikácii vydáme pre Vás certifikát na konkrétny systém manažérstva s platnosťou 3 roky. Spracujeme návrh certifikátu a elektronicky v „pdf“ formáte alebo poštou s označením „VZOR“ Vám ho posielame na odsúhlasenie.
- Po odsúhlasení návrhu certifikáty tlačíme a zabezpečíme ich odovzdanie.
- Používané spôsoby odovzdania certifikátov:
- Osobne: s klientom dohodneme miesto a čas, prípadne ďalšie podmienky odovzdania.
- Poštou: certifikáty so sprievodným listom, vhodne zabalené a opatrené proti poškodeniu, posielame poštou (podľa možnosti I. triedou).
6. krok: Udržiavanie certifikácie a činnosti dozoru
- Počas platnosti certifikátu vykonávame 1-krát ročne audity v rámci dozoru. V dostatočnom časovom predstihu Vám oznámime cenu za audit. Cenu stanovíme na základe zmluvy o certifikácii a aktuálne platného cenníka. Rozhodujúce sú informácie o zmenách vo Vašej organizácii, resp. preverenie aktuálneho počtu pracovníkov, pracovísk, prípadne ďalších dôležitých údajov. Cenu oznamujeme vždy písomne e-mailom resp. poštou podľa Vašich kontaktných údajov.
- Vymenujeme tím audítorov pre dozorný audit.
- V rámci prípravy na dozorný audit preskúmavame aj informácie zverejnené klientom, ako aj iné dostupné informácie od tretích strán. Ak je to vhodné, vyžiadame od Vás potrebnú dokumentáciu.
- Audit vykonáme na mieste štandardným spôsobom v súlade s plánom auditu.
- Posúdime výsledky auditu. Výsledok môže byť: certifikát ostáva platný, zmena certifikátu, významná nezhoda.
- Informujeme Vás o výsledku a zasielame dokumenty z auditu. V prípade významnej nezhody alebo inej situácie, ktorá môže viesť k pozastaveniu alebo zrušeniu certifikácie, Vám bezodkladne (v ktorejkoľvek fáze dozoru) oznámime návrh na ďalší postup.
7. krok: Recertifikácia
- Pred ukončením platnosti certifikátu, t. j. tri roky od jeho vydania, vykonáme recetifikáciu. V dostatočnom časovom predstihu Vám oznámime cenu za audit. Cenu stanovíme na základe zmluvy o certifikácii a aktuálne platného cenníka. Rozhodujúce sú informácie o zmenách vo Vašej organizácii, resp. preverenie aktuálneho počtu pracovníkov, pracovísk, prípadne ďalších dôležitých údajov. Cenu oznamujeme vždy písomne e-mailom resp. poštou podľa Vašich kontaktných údajov.
- Plánovanie recertifikácie a recertifikačný audit prebieha štandardným spôsobom ako pri prvotnej certifikácii s možnosťou vynechania prvej etapy.
- Po ukončení procesu recertifikácie vystavíme certifikát opäť s platnosťou na 3 roky.
Poznámka: Špeciálne audity
Rozšírenie rozsahu
Ak klient požiada o rozšírenie rozsahu už udelenej certifikácie, SKCS preskúma žiadosť. Na základe preskúmania určí spôsob získania dôkazov o plnení požiadaviek na rozšírenia certifikácie u klienta. Rozhodnutie môže prijať napr. podľa výsledkov z posúdenia dokumentácie, nasledujúceho auditu, mimoriadneho auditu po dohode s klientom.
Mimoriadny audit
Mimoriadny audit je zameraný výhradne na preverenie konkrétneho podnetu. Nepreveruje sa celý manažérsky systém ani požiadavky, ktoré s podnetom nesúvisia.